Varför finns ni kvar?

Alla konstiga ord man en gång lärt sej i skolan, som man inte längre vet om att de finns, kommer till mej ibland, bara som ett plopp. Oftast är det ord jag lärt mej i samband med naturkunskaplektionerna. Och när det blir så måste jag av nån anledning komma på vad de betyder utan att googla på det. Det kan gå flera veckor innan jag ger upp, för ger upp - det gör jag varje gång, det är stört omöjligt att komma på vad de betyder!

Exempel på såna ord har varit
  • Ventrikel
  • Mitos
  • Myelin
Inatt när jag skulle sova dök "amulas" upp. Jag skrev ner det och nu har jag kollat upp betydelsen. Dock hade hjärnan snurrat till det lite då det riktiga ordet är "amylas".

Från Wikipedia:
Amylas
är ett enzym som finns i saliven (
främst i saliven från öronspottkörteln) och som även utsöndras från pankreas (bukspottskörteln). Amylas bryter ner stärkelse till maltos. Enzymet behöver viss temperatur och pH för att kunna fungera; till exempel slutar nedbrytningen om man spottar ut det man äter, därför att temperaturen sjunker.
Användningen av amylas är utbredd inom industribagerierna.


Japp, det har jag alltså kunnat en gång, eftersom ordet uppenbarligen fastat nånstans i minnet =) .

Kommentarer
Postat av: Jessie

Söt blogg, hur fick du de där rosa grejset på muspekaren? :)

2010-10-21 @ 13:57:21
URL: http://sarakechi.blogspot.com
Postat av: Emma

Ah bara ord jag känner igen :P

2010-10-21 @ 20:02:01
URL: http://emmajson.blogspot.com/

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0