Nu får cykeln stå igen

Idag behövde jag inte vara i skolan förrän 1300, då första lektionen började. Därför tog jag chansen att stiga upp 0710, göra mej iordning och cykla bort till en vårdcentral jag hittade på Gula Sidorna. Jag ville veta om det verkligen var halsfluss jag hade och om jag isf borde sjukskriva mej. Jag tog en nummerlapp och satte mej i väntsal 1, klockan var 0840. Till första kassan kom jag, berättade att jag hade ont i halsen och skulle på en drop inundersökning. Tjôtade lite med henne och så frågade hon om jag skulle betala kontant eller med kort.
- Kort.
- Då får du gå tillbaka till väntrummet och ta en ny nummerlapp, till "kassan". Jag tar bara kontanter här nämligen
.
Jag gjorde som hon sa och fick vänta lite till. Pling, mitt nummer kom upp och jag blev hänvisad till luckan bredvid där jag just stått. Jag fick lämna ifrån mej mina få pengar och blev ivägskickad till väntsal 3.

Där blev det lite längre väntan, en random doktor ropade in mej på rummet och jag fick sitta på britsen. Det visade sej inte vara nån doktor, än, utan en student. Hon var sketatrevlig och duktig så jag hade inga problem med det, sen skulle bara en legitimerad läkare komma in och göra samma bedömning som hon. De kom båda fram till att det mycket väl kunde vara halsfluss.
Jag fick tom beröm för att jag var så duktig på att gapa >)), de behövde inte trycka ner tungan med spateln. Man är la proffs, done that before, liksom ;) !
- Ta en nummerlapp utanför "Lab" och så kan du gå och sätta dej i sal 3 igen, så ropar de upp dej.
Ingen ropade. Efter ett bra tag kom läkarstudenten tillbaka och sa att jag nog skulle sätta mej i väntsal 2, utanför labbet, ändå.
Mycket rikigt, så fort jag satte mej där blev jag inkallad, nedsatt i en stol och fick gapa duktigt, även där fick jag beröm. Jag fick göra ett slemtest. Jag har aldrig lärt mej vad det heter egentligen, man tar en lång tops och tar slem från längst bak i halsen och läser av det sen.
- Vänta i sal 3!
Studenten ropar in mej efter 10 minuter. Provsvaret var negativt, ingen bakteriell halsfluss i denna kropp. Däremot ville hon undersöka möjligheten för körtelfeber, vilket innebar kläm på magen och tryck i armhålorna.
- Säg till om det ömmar nånstans.
- Inget på magen, men exakt på den muskeln du trycker på i armhålan har jag träningsvärk!
- Okej, jag hittade inga svullna körtlar eller förstorade organ så det är förmodligen inte körtelfeber. Men vi utesluter inte det förrän vi fått provsvaren. Då kan du gå tillbaka till labbet, ta en ny lapp och sätta dej i tvåans väntsal direkt denna gången
.

Sagt och gjort, en annan kvinna kallade in mej och jag fick sitta i stolen bredvid den jag satt i innan.
- Så det är du som är den berömda al, som jag ropade innan! Vi börjar med ett stick i fingret.
Detta har jag gjort massor med gånger innan, det var inga som helst problem, men sen ville hon sticka i armen. Killen i stolen bredvid tömdes just på blod på just det sättet och han tuppade av, det gjorde inte mej mindre nervös. Den sortens blodprov har jag aldrig gjort och jag har alltid tänkt att det gör skitont.

Vänster arm fick vecklas ut, in med nålen, men inget blod! Hon grävde med nålen och slog mej lite med fingertoppen, ingenting.
- Då var det som folk sagt till mej, att jag skulle vara ett skräckexemplar när det gäller att hitta blodådror i armvecken.
- Ja, lite så, faktiskt!

Så fick hon byta arm och efter lite krux och jox så rann det tillslut blod ur mej. Sen blev jag omplåstrad, utan att ha svimmat, det gjorde ju faktiskt inte så himla ont och blod, det har man ju sett förr.

Vänta lite till i väntrum 3, blev åter inkallad till studentläkaren.
- Nu är det så, al, att du har körtelfeber, en lindrig och centrerad form.
Jag får inte utsätta mej för nån fysisk ansträngning, inte ens cykla till skolan, än mindre delta på danslektionerna.
Vad bra att jag inte går på nåt freakin' jävla dansskola! Och så måste jag åka spårvagn, vilket betyder att jag behöver ett spårvagnskort, vilket jag egentligen inte har råd med.
Vårdisen lämnade jag 1215, mitt besök gick på 3,5 timmar.

Jag hatar mitt liv lite grann nu.

Kommentarer

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0