En långweekend i Stockholm

Åter på småländsk mark efter att ha kastat mej i händerna på bossarna Bobban och Maja. Fast klart, Maja såg man ju inte allt för mycket av de första dagarna, upptagna kvinnan =( . Bobban sköt tom upp sin upptagna tid till mitten av juni för att jag var i stan! Nä, skämt åsido, en liten dag-för-dag-återblick kanske!

Onsdag
Tidig uppstigning, buss till stan, buss till Alvesta, tåg till Stockholm. Den gigantiska samling bilar i Södertälje fanns i mitt minne och jag hade kameran beredd. Dock var det inte alls så många som jag ville =( . Väl i Stockholm möttes av stadshuset i den mulna huvudstaden, men förväntan var enorm. Bobban mötte mej på centralen och mot t-banan bar det. Mitt bland alla resenärer möter jag en blick som sitter på ett ytterst välbekant ansikte, dock är inte denna igenkänning ömsesidig =( . Henrik Fexeus promenerar förbi i min motsatta riktning och jag blev glad <) . Honom gillar jag!

Då blev det tunnelbaneåkning för första gången på en herrans massa år, men inte den sista. Bobban visar hur man även vänjer sej vid en sån här hisnande upplevelse efter ett tag, men ett leende tittade fram tillslut! Och så swischade denna vita kula förbi =) .

Hemma i Bagis blev det dagens mål, färssås och spaghetti (kissarna är ju veggisar, det gäller att anpassa sej!) . Bobban är kocken och jag den lille springpojken som gör vad jag blir tillsagd.


Torsdag
Inte många bilder från denna dag, jag hade fullt upp med att auditionera på Kulturama. Lite obehaglig audition då vi bara var fem stycken i gruppen, utsatt dansprov må jag säga. Som vanligt gick det piss på kombinationen, men annars var dansen i det lättaste lagret =/ . Inga danstermer där inte, inget tal om jazzwalks, pas de bourréer, pivots osv. Det var "gå med böjda knän", "steg med gung" och "vändning".
Sen var det drama- , sång- , nästan a prima vista- (man fick se på noterna och med hjälp av piano klura ut melodin som förberedelse) och gruppensembleprov. Jag är på det stora hela nöjd med dagen.

Bobban kom till Hammarby Sjöstad och hämtade mej när jag var klar och så tog vi tuben tillbaka hem. Nästa kändisträff! Claes Ljungmark satt mitt emot mej mellan två stationer <) ! Då blev jag glad igen.
Dagens middag: falafel och sallad i tortillas.

Fredag
Idag var det Majas tur att försöka ta sej in på en skola, en skola för blivande sömmerskor, designers odyl, och medan hon roade sej med det var jag turist med Bobban. Jag hade aldrig varit i Gamla stan innan, inte heller sett slottet på nära håll, so off we went! Lite trängandes på de trånga gatorna bland turister som pratade alla möjliga obegripliga språk, typ franska, holländska, tyska, japanska och värmländska. Vid slutet av en sån gata uppenbarade sej l'ancien palais royal!
Sen var ju det mesta bekanta i närheten, kaknästornet på andra sidan vattnet, riksdagen bredvid slottet, operan och Grand hôtel ett stenkast iväg.
Lite senare nådde vi även plattan och sen tog turistandet slut. In på systemet bar det för att inhandla kvällens dricka - öl.

Vid hemkomst blev det käk bestående av hemmagjord potatissallad och gårdagens överblivna falaflar.
Kvällning och party med Majas och Bobbans gamla kollektivkompisar, utgång till Bonden (?) och sen tillbaka till huset för efterfest. Lång efterfest, lördagmorgonen hann bli väldigt ljus innan folk tystnade pga sömn.

Lördag
Kollektivfolket skulle byta bostad denna dag, men alla inblandande vaknade med oerhörda huvudsmärtor och illamåenden. Lite extra jobbigt med tanke på att nån var tvungen att hämta flyttbilen inom två timmar. Jag, som av nån anledning var oförtjänt fräsch och kry, vägrade ställa upp. Jag har inte kört bil på ett o't halvt år och de vill att jag sätter mej i en stor lastbil i Sveriges största stad med antagligen Sveriges värsta trafik. No way!

Bobban, Maja och jag tog oss tillbaka till Bagis, dagen mål blev en hämtpizza och inte förrän vid 20tiden visade vi oss utomhus igen. Vi skulle på bio =)) ! Sex And The City 2 höll tre säten åt oss på Grand på Sveavägen.
Jag tycker inte den var så dålig som alla kritiker sagt, jag tyckte den var söt =) .
Kvällen avslutades med en kort massagestund.

Söndag

När alla tre vaknade till liv var klockan runt middag. Så allt som hanns med denna dag var frukost, packning och avbruten tur till en loppis. Vi spenderade istället en timme i solen i Björns Trädgård och min fisbleka, självlysande mage fick se solens strålar.

Sen till centralen för att sätta mej på ett tåg tillbaka till Småland. Världens mysigaste tåg! Gammaldags.
Och så lämnade jag Stockholm med samma utsikt som när jag kom. Tyvärr var det mycket bättre väder på hemfärden.



Kommentarer
Postat av: bodil

hehe :D

men den var så ur fokus att den såg dålig ut bredvid de andra. känner att den kanske förtjänar ett helt eget inlägg. en vacker dag sitter väl den uppe på bloggen och gapar!

2010-05-31 @ 23:43:07
URL: http://bossebodil.blogg.se/
Postat av: bodil

snodde förresten två bilder på mig själv som såg härliga ut, att ha till en dålig dag du vet.

2010-05-31 @ 23:46:01
URL: http://bossebodil.blogg.se/
Postat av: bodil

den när vi sitter i björns trädgård och nörbilden på mina gula solglasögon :)

2010-06-01 @ 11:54:45
URL: http://bossebodil.blogg.se/
Postat av: JNM

fin blogg

2010-06-01 @ 16:24:58
URL: http://jnm.blogg.no
Postat av: Emma

Härligt ni verkar ha haft!

2010-06-02 @ 20:35:21
URL: http://emmajson.blogspot.com/
Postat av: al

Emma:

Ja, jag hade det kanoners iaf =)) .



Btw, jag kan inte kommentera på din blogg =( ...



al

2010-06-02 @ 20:59:03
URL: http://aljohansson.blogg.se/
Postat av: Emma

Varför inte? Vad konstigt. Andra som har blogg.se kan ju det! Om det nu är det... :S Prova igen?

2010-06-03 @ 20:26:29
URL: http://emmajson.blogspot.com/
Postat av: Emma

Hmm..jag ändrade till något så "alla" kan kommentera. Innan stod det på något annat. Maybe? =)

2010-06-03 @ 20:30:56
URL: http://emmajson.blogspot.com/
Postat av: Emma

Oj kom mitt förra inlägg inte med?

Jag förstår inte varför du inte kan kommentera för andra som har blogg.se kan det men det kanske inte beror på det? Jag har ändrat en inställning nu i alla fall så du kan ju försöka igen!

2010-06-03 @ 22:24:57
URL: http://emmajson.blogspot.com/

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0