Lucia i domkyrkan

Strax efter klockan sex på fredagkvällen ställde jag mej i kön med en stor kaffe jag köpte på ett kafé. Tanken var att komma in på föreställningen klockan åtta, så det var bara att stå och vänta. Kartan visar hur lång kön var när jag ställde mej sist i den, stjärnan markerar.
Gick med Ino som både behövde skingra tankarna och besöka en plats där det är helt okej att gråta. Hon för en nära släktings bortgång och jag av ren beröring av musik och stämsång. Har inte fått hennes bilder ännu, men fick från min pappa och syster som gick på en föreställning tidigare på kvällen.
Men jag är besviken. Jag kände igen totalt fyra låtar. Först den traditionella luciasången som man tågar in och ut under, fast i år enbart ut. Sen en instrumental melodi jag kände igen tack vare att jag lyssnat på P2 Klassisk Jul. Sen Bereden Väg För Herran, fast med "fel" melodi. Gillar psalmmelodin bäst, så det var en besvikelse. Och sist Koppången som var den enda som berörde mej till tårar.
Därför lägger jag upp Koppången med Helen Sjöholm så alla får höra.
 
Alla andra låtar var okända för mej. Och det blir fler och fler dansnummer med åren som tar fokus från luciakören. Och ingen Betlehems Stjärna i år heller ...
 
Grymt besviken som sagt, så pass att jag inte la kollekt till dem i utgången.

Kommentarer

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0