Det får aldrig vara bra

Idag har jag haft ett tungt tryck över bröstet och ont i magen, särkilt sen det blev kväll, men värst var det igår. Kände inte för att dansa utan tänkte först att jag bara skulle sitta och titta på. Men tack och lov lyckades jag glömma verkligheten utanför danssalen när jag väl kom i gång.
 
Anledningen till detta?
Strax innan jag skulle bege mej till dansen ringde det på dörren. Utanför stod en kvinna som presenterade sej som hyresvärdens dotter. Hon hade skarpa anmärkningar på att jag ville måla om i rummet, fick absolut inte byta eller ändra på skåpsluckorna i köket och tvättmaskinen skulle vara borta om två-tre veckor - hon skulle komma tillbaka och se det med egna ögon. Varför hon kom upp vet jag inte, hennes mamma, hyresvärden, är själv inte hemma utan ligger inlagt på lasarettet till nästa vecka, egentligen har hon inget att säga till om eftersom det inte är hon som äger lägenheterna ...
 
För det första hade jag inte tackat ja till lägenheten om hyresvärden inte talat om att det var okej för mej att göra om lite, lägenheten är inte renoverad på kanske femtio år och hon skulle inte låta renovera den igen så länge hon levde. Det är alltså grön inredning i badrum och kök, badkar med gulnad insida, köksskåp och diskho från sextiotalet, en orange/röd golvmatta i rum och sovalkov, möbler stod kvar efter att förra hyresgästen flyttat ut.
 
Alltså, jag vill inte bo i en sunkig lägenhet med 50talsinredning och hade hyresvärden inte gett mej fria händer (mamma är vittne till detta uttalande) så hade jag inte tackat ja.
Vad tvättmaskinen beträffar så har jag två gånger innan inflytt berättat att jag tänkte ställa in en egen i badrummet, första gången när jag var och kollade på den inför hyresvärden och andra gången när jag hämtade nycklarna inför hyresvärden och hennes dotterson, ingen sa något om nåt förbud då.
Dottern igår sa att hon var med när hennes pappa la rör och avlopp här uppe och visste att de inte var lämpade att koppla en tvättmaskin till. Det skulle kunna bli översvämning och vattenskador som de får bekosta.
 
Detta påstående har förbryllat mej så här i efterhand. Jag har tvättmaskinen kopplad till duschen och avrinningen i badkaret, varför skulle inte avloppet klara tvättmaskinen om det fixar att jag med mitt långa hår duschar och badar?
Sen har jag tömt lägenheten på de möbler som stod här, det skulle jag inte ha gjort, den skulle vara möblerad och i sitt nuvarande skick för det är mest studenter som bott i lägenheten som flyttar efter ett-två år. När jag sa att jag tänkte ju bo här nu, inte mellanlanda och då tittade hon på mej som om jag inte var klok. Ingen sa att det bara en tillfällig studentlägenhet innan jag flyttade in.
 
Och så uttalade hon meningen "annars finns det andra lägenheter som har [...]" kanske fyra gånger.

Kommentarer

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0