Tidigt i säng

Ja, det var nog meningen att Therése skulle väcka mej vid 10 i förmiddags utan att hon visste att jag somnade vid 4. Därför är jag rätt trött nu, när jag känner efter.
Jag tog bussen till pappa idag och jag hade sånt flyt! På tätortsbussen var det bara att gå förbi kortläsaren, "sönder" stod det på den. En gratisresa alltså, och om jag hade tryckt ner kortet där hade den redan då talat om för mej att kortet var tomt på pengar. Det blev jag då istället varse om på länsbussen. "Ogilt." stod det på läsaren och tre snabba pip hördes när jag skulle använda busskortet. Jag prövade igen, samma sak.
"- Vad nu?" sa jag och drog ut mina hörlurar.
"- Vill du veta hur mycket du har på kortet?" frågade chauffören.
"- Ja, tack!"
Jag tryckte tillbaka kortet och fick sen ett saldokvitto. 10,80. Jippi ...
"- Det är det enda du har?"
"- Ja, jag har inte ett nickel på mej ..."
Det var helt sant, luspank som jag är.
"- Fan också! Du vet inte när nästa buss går?"
Jag var uppgiven, jag rabblade upp vem jag kunde ringa som kunde föra över pengar till kontot så det fanns så jag kunde ta ut en hundring i en bankomat. Det skulle bli svårt att få tag på nån.
"- Äsch, du får åka med. Om du lovar att fylla på kortet nästa gång!" sa han med ett leende.
"- Åh, tack så hemskt mycket! Tack!"
Så tog jag en tung, otymplig väska med axelrem på varje axel och en proppfull Nettokasse i varje hand och krånglade mej bak i bussen i den trånga gången.

Så kom jag då till Moheda utan att gå ett enda öre back, men det sticker lite i samvetet. Pappa och jag har kollat på Tomten Är Far Till Alla Barnen, Peter Jöbacks julkonsert och Jul Jul Jul, till detta satt vi och åt årets uppsättning av grisfötter. Jag vet, det låter vidrigt, och det ser vidrigt ut också. Men det smakar salt och kött. Mest salt! Man får inte ha några sår i närheten av munnen eller på händerna, det svider!


Kommentarer

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0