Norge tur och retur


I fredags var det tidig uppstigning. Klockan skulle ringa 0450, men jag vaknade av mej själv 0445 så jag klev upp då. Jag packade klart mina saker och gjorde iordning en frukost jag skulle äta på tåget eller båten, tänkte jag mej. Men jag fick inte med mej nån sked ...
Anledningen till detta tidiga vaknande ser ni på min white board. Där står överst när tåget från Göteborg till Strömstad går. Andra raden är när färjan till Sandefjord går.
Det var en väldigt fin morgon, när jag klockan sex, begav mej till spårvagnen.
När jag kom till centralen blev det strul, jag skulle "bara" hämta ut mina biljetter ur biljettautomaten men på samtliga displayer stod det "Ur Funktion" eller bara stod och laddade. Vad i helvete!? Vilsen som jag var kände jag hur tiden tickade förbi mej och dagset för tågets avgång närmade sej. Då är det bra att inte känna den moraliska hämningen att tjuvlyssna. Iom det fick jag reda på att man kunde mot 20 kronors avgift få ut biljetterna på Pressbyrån.
Surt, men nödvändigt.

Jag kom på rätt tåg och lyckades tom sova lite under resans gång de 18 milen upp till Strömstad. Mellan de två sista stationerna drabbades vi dock av nåt slags elfel så vi hackade oss fram den sista biten. Jag blev mer och mer orolig att jag skulle missa färjans avgång klockan 1000, men jag hade turen på min sida och joggade ut från tåget till terminalen 0950 och kom ombord.
Jag var väldigt trött och satte mej i ett fotöljrum för att försöka slumra lite till. Det gick inget vidare, en norsk unge med sina föräldrar kunde inte hålla käften och päronen var typiska curlingföräldrar ...

1230 fick jag min första livebild av Norge. Det är den som bilden till vänster visar =) . Bobban och Maja hittade mej medan jag stod i den varma solen och var vilsen.
Vi skulle handla ingredienser till en lunch och till kvällens höjdpunkt - Sangria! Nu när vi är i Norge, vart går vi för att införskaffa detta? Jo, ICA så klart >)) !

Fredagkvällen kom och jag var väldigt dåligt framme med kameran, men mina kära vänner har dokumenterat lite av förfesten med Sangria, Spotify och hoppfoton a'la Stina Lundberg Dabrowski här och här. När vi kom ut ville vi gå till ett ställe vid namn Old Sportsman, men då det spelade ett liveband där inne var det inträde.
- Men kom tillbaka om 20 minuter så är det gratis inträde igen (läs: på norska), sa dörrvakten. Under tiden vi väntade delade vi på en öl på ett annat, lite flådigare ställe. Men där var det ändå tråkigt, så vi gick som planerat tillbaka till Old Sportsman. Där delade vi på två öl till och blev bjudna på Jägershots =) . Gott!
När stället stängde gjorde vi inte så mycket mer, vi käkade pizza och gick hem och la oss.

På lördan sov vi till 1330. Vad Bobban och Maja hade för anledningar att vara trötta, vet jag inte, men jag var totalt slut. Senare på eftermiddagen gick vi ner till stan för att ordna varor till frukost och filmkväll. Som ni ser på bilden till höger var det inte stålande solsken precis ... Flickorna var så söta i sina färgglada jackor och gummistövlar när de vadade i alla vattenpölar de hittade!
Detta blev det till frukost btw ...
Tillsammans med Estrellachips och ... Eller vänta lite nu. Vad hände med Estrella? "Maarud potetgull". Wtf är det här för nåt =O ?
Ja, tillsammans med detta snack och godis och dricka blev det film. Det blev La Vie En Rose och Smala Sussie. Den sistnämnda väldligt speciell! Helt okej, men speciell.

Trots att vi visste väldigt väl att vi skulle upp tidigt på söndagen satt vi uppe till 0200 ... Jag ställde klockan på 0530, jag gjorde mej i ordning, Maja och Bobban vaknade av mitt packande och vi kom iväg 0620. De skulle följa mej till färjan som skulle gå 0700. De gick i sina pyjamasar för att de skulle gå och lägga sej igen, lyllisarna! Här sitter vi på terminalen i Sandefjord och väntar på att tiden ska bli dags för avsked.
Sorgligt nog blev det dags och jag entrade båten. Idag tänkte jag att jag skulle besöka taxfreeshopen, vilket jag gjorde! Det luktade öl. Anledningen var att det var blåsigt på havet idag, det gungade rejält och flaskor hade åkt i golvet. Och där kommer jag, jag har sovit 3,5 timmar och har inte ätit nåt sen chipsen kvällen innan. Inte bra, balansen fanns inte med mej. Jag blev sjösjuk! Det tror jag inte att jag blivit förut.
Jag handlade upp mina sista norska kronor och gick upp och satte mej i ett fotöljrum igen, jag tänkte att om jag bara sitter och fäster blicken mot horisonten så går mitt illamående över.

Men icke. Jag satt och kallsvettades och började bana väg mot damtoaletten. Huvuddörren låst! Fan, fan, fan! Bara att vingla tillbaka till fotöljen och försöka lite till att få balansen tillbaka. Jag kollade på klockan och jag hade bara barit ombord i 45 minuter av totalt 2,5 timmar! Hur skulle detta sluta. Jag lyckades leta upp en till damtoalett ett däck under och där knäböjde jag framför wcguden.
Det tog sin lilla tid innan jag vomerade, det var så himla skönt att sitta där i fosterställning =/ . Även när jag utfört det jag kom dit för att göra satt jag kvar på toalettlocket med kudden i knät, lutade ner huvudet i kudden och sov tills det var dags att kliva av i Sverige. Jag tror att sovandet gjorde att jag mådde bättre.

Åter i Strömstad alltså. Jag hade en timme på mej innan tåget till Göteborg skulle gå. Det skulle det inte alls göra, visade det sej. En busschaufför och en SJrepresentant sprang runt och försåg alla med en bussplats till Tanum. Det hade visst blåst natten mellan lördag och söndag också, nåt hade hänt med elledningarna mellan Tanum och Strömstad iaf, så tågen funkade bara därifrån. Inte mej emot, jag hade ingenting att passa efter denna tur iaf.
Här sitter jag på bussen, klockan är runt 1000 och jag är dyngtrött. Syns kanske =) ? Jag sov på bussen, jag bytte till tåg, sov lite grann på tåget. Åter igen pga högljudda ungar!

Suck, nu är jag hemma, jag ska göra mej i ordning för sängen. Klockan 1000 imon är det slut på sommaren, skolstart =)) !

Kommentarer

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0