Sockenhorans hatt

Idag har det regnat ... Och regnat ... Och regnat... Hur kan så mycket vatten falla från samma himmel? Men man ska väl skratta sej lycklig, det kunde lika gärna ha varit snö.
Jag kollade på Galenskaparna&After Shave igår men somnade inte för det, annars brukar det väl vara så att man somnar ifrån nåt man verkligen vill titta på.. Men icke.. Somnade kanske runt.. tja vad ska man säga? Sex? Och sen skulle jag upp 0730. Det blev chockvaknande så då kände jag ingen som helst trötthet. 

Jag och min mor for till staden och besökte Utvandrarnas hus! Wohoo! Bara det att vi var ensamma där.. Det kändes ju lite märkligt, men jaja, det gick relativt snabbt att traska igenom byggnaden då man inte behövde trängas med andra, men jag skulle vilja ha haft en guide som kunde tjabba lite medan man tittade. Under rundvandringen började min sömnbrist göra sej påmind och det var skitjobbigt att läsa på alla skyltar.
Det som gjorde mej mest lycklig var att i en monter fanns en hatt. Den hatten satt på föredetta sockenhoran Ulrika i Västergöls (Monica Zetterlund) huvud i Nybyggarna. Då fick jag en släng av kuriosanostalgi, om det nu är ett ord på en härlig känsla!

Utställningen om emigration innehöll Titanic, Vilhelm Moberg och givetvis hans Utvandrarna i alla de format; böcker, filmer, teatrar och musikalen. Det känns så här i efterhand, när man verkligen tänker på det, väldigt irreellt! Att det verkligen gick till så här! HÄR!! Och det är ju inte hundratals år sen precis.

Jaha, sen var vi på banken, på Telenor och på Maxi.. Och vi hittade en JULKRUBBA! =) EN sort hade de att välja på, men då det inte finns någon annan stans så fick det ju bli den, naturligtvis.



Fredagens föreställning över. Den innehöll publik som fraktats hit med buss upptäckte jag efteråt, på utvägen. Föreställningen i sej var ingen höjdare. Långsamt gick låtarna, orkesten var inte helsynkad och scenensembeln gjorde småmissar titt som tätt... Hoppas bara att det var sånt som vi "inbitna" la märke till, då vi vet hur det ska vara. Men med detta i ryggen gör vi förhoppningsvis en bättre uppvisning imorgon. Utsålda hus framöver! Det tackar vi för =)

Kommentarer

Åsikter och invändningar här:

Namn:
Kom ihåg mej

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din text:

Trackback
Denna blogg har för närvarande bloglovin)
RSS 2.0